Het smeeroliemonster wordt genomen als de motor warm is en wordt via een schone slang in een speciaal flesje gezogen. Meestal wordt hiervoor gebruik gemaakt van de peilstok opening waarin dan een dunne aanzuigslang wordt gestoken. Het smeeroliemonster wordt in een laboratorium onderzocht op de aanwezigheid van ‘vreemde’ stoffen. Met andere woorden; stoffen die niet in schone ongebruikte motorolie voorkomen. Vervolgens wordt bekeken of de concentratie van deze vreemde stoffen overeenkomt met de gemiddelde hoeveelheid in combinatie met het aantal draaiuren dat de smeerolie in de motor heeft gezeten.
Globaal wordt er bij een smeerolie analyse naar het volgende onderzoek gedaan:
Analyse item | Opmerkingen/ mogelijke oorzaken |
Het identificeren van het type smeerolie | |
Slijtagesnelheid van motoronderdelen | is alleen zinvol en betrouwbaar bij het regelmatig uitvoeren van smeerolieanalyses op vaste tijdstippen en gelijke intervallen/draaiuren |
Verdunning van de smeerolie met vloeistoffen zoals brandstof, water en koelvloeistof | Kan duiden op interne lekkages van pakkingen en leidingen. Sporen van brandstof kunnen tevens duiden op defecte verstuivers |
Aanwezigheid van bepaalde metalen zoals ijzer,chroom,lood, aluminium etc. | Duidt op slijtage van cilindervoeringen, zuigerveren, lagers en dergelijke |
Aanwezigheid van stoffen die niet van het inwendige van de motor zelf kunnen komen zoals zand en stof. | Kan bijvoorbeeld duiden op defecten van het luchtfilter |
Vervuiling van de smeerolie door niet in de olie oplosbare delen zoals bijvoorbeeld roet | Duidt op een onvolledige verbranding mogelijk veroorzaakt door te weinig compressie |
Als u opdracht geeft voor een smeerolie analyse komt Blonk Jachtexpertise bij u aan boord een smeeroliemonster opnemen en zorgt daarna dat dit monster in een laboratorium wordt onderzocht en geanalyseerd. De analyseresultaten worden voor u in een ‘leesbaar’ rapport verwerkt en aangevuld met een duidelijke conclusie en eventuele aanbevelingen.