CE
Zeil- en motorjachten die na 16 juni 1998 op de markt zijn gebracht moeten aan bepaalde CE eisen voldoen. Zo moet er bij het jacht bijvoorbeeld een CE-certificaat en een eigenaarshandleiding aanwezig zijn. Daarnaast moet het jacht voorzien zijn van een CIN-code en een bouwers-plaatje. Uit de CIN-code blijkt onder andere het werkelijke bouwjaar van het jacht, op de bouwers-plaatje staan de gegevens van de jachtwerf, CE-ontwerpcategorie, maximale belading en het maximaal aantal opvarenden vermeld.
Daarnaast wordt bij een aankoopkeuring ook beoordeeld in hoeverre het jacht aan de belangrijkste CE vereisten ten aanzien van de veiligheid voldoet. Als deze belangrijke veiligheidsvereisten ontbreken, zoals bijvoorbeeld een zwemtrap en een noodstuurinrichting, levert dat niet alleen gevaar op voor de opvarenden maar kan het ook een eventuele vlotte verkoop in de toekomst in de weg staan.
Belangrijke scheepspapieren
U zult zich misschien afvragen in hoeverre papieren nu met de kwaliteit van en gebruikt zeiljacht te maken hebben. Een zeil- of motorjacht is immers geen auto waarbij het normaal is dat de onderhoudshistorie minutieus is bijgehouden en waarbij onderhouds- en instructieboekjes in veel gevallen bij een gebruikte auto worden geleverd. Toch worden in deze tijd scheepspapieren steeds belangrijker. Dit heeft onder andere te maken met eisen van verzekeraars, controle van de belastingdienst, productaansprakelijkheid en Europese regelgeving. Een belangrijke mijlpaal in dit kader is de invoering van de CE certificering. Het gebruik van het zeiljacht, het veiligheidsniveau, het bouwjaar en de productaansprakelijkheid van de werf is sinds de invoering van CE vastgelegd. De bouw zelf is meer gebonden aan eisen en ISO normen.
Onderstaand overzicht geeft aan welke documenten en verklaringen van belang zijn bij de aankoop van een gebruikt zeil- of motorjacht.
Zeil/motorjacht gebouwd vóór 16 juni 1998
|
Zeil/motorjacht gebouwd na 16 juni 1998
|
Het onderwaterschip
Polyester jachten
Bij de beoordeling van het onderwaterschip van een polyester zeil- of motorjacht wordt specifiek onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van osmoseverschijnselen. Het beste moment om dit onderzoek uit te voeren, is direct nadat de boot uit het water komt en is afgespoten. Het onderwaterschip is dan nog nat, waardoor eventuele osmoseblazen op een glimmende romp juist goed zichtbaar zijn. Bovendien kunnen kleine osmoseblazen snel wegtrekken als de romp al langere tijd op het droge staat. Door het gebruik van moderne vochtmeters die diep in het polyesterlaminaat kunnen meten, is het ook niet noodzakelijk dat het jacht vooraf al op de wal wordt opgebokt. Op het onderwaterschip wordt op diverse plaatsen het vochtgehalte van het polyesterlaminaat gemeten. Daarnaast wordt het gehele onderwaterschip met een kunststof hamer afgeklopt om de kwaliteit van het polyesterlaminaat te beoordelen en eventuele delaminaties, die in een polyesterlaminaat of sandwichconstructie kunnen voorkomen, op te sporen.
Stalen- of Aluminium jachten
Bij stalen- of aluminium jachten is het belangrijk dat eerste de binnenzijde van de romp wordt geïnspecteerd. Corrosie van binnenuit is verreweg de grootste vijand van een metalen jacht. Het onderwaterschip wordt kritisch geïnspecteerd op sporen van corrosie, galvanische corrosie of elektrolyse verschijnselen. Tijdens deze inspectie wordt het gehele onderwaterschip afgeklopt om eventuele dunne of verdachte plekken in het plaatwerk op te sporen. Op kritische plaatsen wordt de huiddikte gemeten met een geavanceerde huiddiktemeter die door de verflagen heen kan meten.
Bij de inspectie van het onderwaterschip worden ook beoordeeld:
- Roerblad
- Roerlagers
- Schroefas
- Buitenlager van de schroefas
- Schroef
- Saildrive
- Saildrive-olie
- Aanstromingsrubber
- Anoden
- Huiddoorvoeren
- Aanzuigschelpen
- Standpijpen
- Loggever
Romp boven de waterlijn
De romp boven de waterlijn wordt visueel beoordeeld op beschadigingen, slecht uitgevoerde reparaties en de staat van het verfsysteem. Daarnaast worden zaken zoals stootlijsten, huiddoorvoeren boven de waterlijn en zwemtrappen beoordeeld.
Dek, opbouw en kuip
Polyester jachten
Bij polyester zeil- of motorjachten is het dek en de opbouw vaak gemaakt van een zogenaamde sandwichconstructie. Een sandwichconstructie bestaat van binnen naar buiten gezien uit een binnen polyesterlaminaat, het kernmateriaal van schuim of (balsa)hout en het polyesterlaminaat.
Bij een sandwichconstructie is het essentieel dat het kernmateriaal droog blijft en dat de verbinding tussen het kernmateriaal en het polyesterlaminaat intact blijft. Daarom worden bij de beoordeling van het dek, de opbouw en de kuip alle oppervlakken afgeklopt om te controleren of de sandwichconstructie niet (plaatselijk) gedelamineerd is. Om te controleren of het kernmateriaal droog is, worden er op diverse plaatsen vochtmetingen gedaan. Daarnaast wordt er bij polyesterdekken extra gelet op de aanwezigheid van (haar)scheuren, inwatering rond beslagen en dek-vervormingen ter plaatse van de mastvoet en rond wantputtingen.
Stalen- of aluminium jachten
- Zeereling en voetlijst
- Buiskap en kuiptent
- Beslag
- Anker en ankerlier
- Teakdek
- Antislipmateriaal
- Roosters en vlonders
- Ramen, roosters en deuren
Tuigage
Bij zeiljachten wordt ook een groot deel van de tuigage beoordeeld. Bij een staande mast wordt de tuigage tot ooghoogte geïnspecteerd. Verder worden, voor zover mogelijk, de volgende zaken beoordeeld:
- Mast
- Masttrim
- Giek
- Neerhouder of gieksteun
- Rolfokinstallatie
- Grootzeilrolinstallatie
- Staand want (verstaging, spanners en terminals)
- Borging van bevestigingen, onderdelen en spanners
- Lopend want
- Schoot- en vallieren
- Valstoppers
- Blokken en klemmen
- Zeilen als deze op het moment van de keuring zijn aangeslagen.
Het is mogelijk om tijdens de aankoopkeuring tegen meerprijs een inspectie van de mast en verstaging tot en met de top van de mast uit te laten voeren. Hiervoor dienen er twee in goede staat verkerende ingeschoren vallen vrijgemaakt te zijn. Daarnaast dient er minimaal 1 persoon beschikbaar te zijn om de vallieren te bedienen.
Binnenzijde romp
Bij de inspectie van de binnenzijde van de romp ligt het accent vooral op de beoordeling van constructieve zaken. Voorbeelden van belangrijke constructieve delen zijn:
- Spanten, wrangen en verstijvingen
- Binnenschalen
- Kielbouten en kielconstructie
- Schotten
- Wantputting-constructies
- Mastondersteuning of mastvoet
- Dek-rompverbinding
- Bereikbare delen van de scheepshuid
Ook wordt de mogelijkheid voor het afvoeren van condens- of lekwaterafvoer beoordeeld en de aanwezigheid van eventuele leksporen. Daarnaast er nog veel meer onderdelen geïnspecteerd zoals:
- Huidafsluiters
- Slangen en slangklemmen
- Ketting- of ankerbak
- Conservering of afwerking binnenzijde van de romp
- Ramen, patrijspoorten en vluchtluiken
- Bereikbaarheid van belangrijke onderdelen
Interieur
Het interieur van een zeil- of motorjacht bepaalt in
belangrijke mate de waarde en de uitstraling. Het
interieur wordt voornamelijk beoordeeld op
gebreken die niet of alleen met zeer hoge kosten te
herstellen zijn. Bijvoorbeeld ernstige inwatering,
aantasting door houtrot, delaminatie van interieur-
delen, gespleten of gebroken interieurdelen en
defect hang- en sluitwerk dat niet meer leverbaar
is. Stoffering wordt beoordeeld op bruikbaarheid
en de aanwezigheid van schimmelvorming.
Elektrische installatie
Elektrische installaties aan boord van jachten worden steeds complexer en kostbaarder. Bij de beoordeling van de elektrische installaties wordt de nadruk gelegd op veiligheid en het opsporen van gevaarlijke situaties. Elke accu wordt met een professionele accu analyse tester getest en beoordeeld. Daarnaast komen de volgende zaken aan bod:
- Accu-analyse en plaatsing van de accu’s
- Hoofdschakelaars
- Schakelpanelen en zekeringen
- Aanleg van de bedrading;
- Navigatieverlichting
- Interieurverlichting
- Walstroomaansluiting
- Acculaders
- Omvormers
- Aardlekschakelaar en zekeringen
- Aggregaat/generator
Technische installaties
Onder de technische installaties vallen alle installaties die zich aan boord bevinden zoals:
- Drinkwatersysteem
- Warmwaterinstallatie zoals een boiler
- Vuilwatersysteem
- Douchewaterafvoersystemen
- Toilet
- Verwarming
- Airconditioning
- Koelkast
- Kooktoestel
- Lenspompen
- Hydraulische installaties
Gasinstallatie
De gasinstallatie wordt bij een aankoopkeuring beoordeeld op het wel of niet voldoen aan de huidige NEN-ISO 10239 norm voor het aanleggen van gasinstallaties aan boord van pleziervaartuigen. De inspectie is geen volledige gaskeuring en wordt niet afgeperst. Hiervoor kunt u eventueel aanvullend opdracht geven. Er wordt uiteraard wel gelet op gebreken of afwijkingen die direct gevaar opleveren. Onderdelen die worden geïnspecteerd zijn onder andere:
- Gasbun
- Aanleg leidingwerk
- Gasfles
- Gasdrukregelaar
- Gasslangen
- Afsluiters
- Kooktoestel
- Thermische beveiligingen
- Aan- en afvoerleidingen van gasverwarmingsunits
Lees hier meer informatie over afpersen en certificeren van de gasinstallatie>>
Navigatieapparatuur
Navigatieapparatuur wordt tijdens de proefvaart getest. Daarbij wordt gekeken of de belangrijkste functies nog werken en of de aangegeven waarden kloppen met de werkelijkheid. Daarnaast wordt beoordeeld of eventuele koppelingen tussen de navigatieapparatuur nog functioneren. Onder andere de volgende navigatieapparatuur wordt beoordeeld:
- Log
- Dieptemeter
- Windmeter
- GPS of kaartplotter
- Radar
- Marifoon
- Stuurautomaat
Stuurinstallatie
De stuurinstallatie wordt voor en tijdens de proefvaart beoordeeld. Afhankelijk van het type installatie worden de volgende onderdelen beoordeeld:
- Stuurwiel of helmstok
- Montage van de stuurkolom
- Beoordeling van speling op het stuurwerk
- Borging van belangrijke bevestigingen en componenten
- Afdichting van de hennegatskoker
- Roeruitslagbegrenzing
- Roerstandindicatie
- Stuurcilinder
- Aanleg hydraulische stuurleidingen
- Lekkage van hydraulische stuurinstallaties
Motor/Voortstuwingsinstallatie
De motor, of eigenlijk de complete voortstuwingsinstallatie, wordt in twee gedeelten beoordeeld. Voordat er wordt proefgevaren wordt de motor, en alle daarbij behorende installaties en componenten, geïnspecteerd. Veel motorstoringen worden niet door de motor zelf maar door installaties rondom de motor veroorzaakt. Daarom wordt ook aandacht besteed aan bijvoorbeeld de brandstofinstallatie en het externe koelwatersysteem. Gedurende het eerste deel van de inspectie worden de volgende zaken beoordeeld:
- Motoropstelling en uitlijning
- Motorfundatie en trillingdempers
- Het motorblok (leksporen, scheuren, corrosie)
- Zichtbare vorstschade
- Elektrische bedrading van de motor
- Kwaliteit en niveau van de smeerolie in de motor
- Bevestiging en borging van de gaskabel
- Niveau en kwaliteit koelvloeistof
- Externe koelwatersysteem (beluchter, wierfilter en leidingen)
- Brandstofsyteem (brandstofleidingen, transparante brandstof- filters en waterafscheiders, vul- en ontluchtingsleiding van de brandstoftank)
- Keerkoppeling (leksporen, scheuren corrosie en zichtbare vorstschade)
- Kwaliteit en niveau van de smeerolie in de keerkoppeling
- Bevestiging en borging van de schakelkabel
- Luchtfilter
- Uitlaatgassenleiding inclusief dempers en watersloten
Proefvaart
Bij een proefvaart worden de vaareigenschappen op de motor beoordeeld. Tijdens de proefvaart wordt er gemanoeuvreerd en enige tijd op 90% van het vermogen gevaren. Navigatie-instrumenten zoals het log, de dieptemeter, kaartplotter, radar, GPS en de stuurautomaat worden getest.
Tijdens een proefvaart worden de prestaties en het functioneren van de totale voorstuwingsinstallatie visueel en auditief beoordeeld. Daarnaast worden er met behulp van geavanceerde meetapparatuur diverse metingen van temperaturen en drukken verricht.
Van de motor wordt tijdens de proefvaart het volgende beoordeeld:
- Opstelling en trillingsdempers
- Uitlijning en resonantiebeperking
- Actieve lekkages van koelwater, brandstof of smeerolie
- Lekkages van het externe koelwatersysteem
- V-snaren en poelies
- Motorpaneel (functioneren van alle meters en controlelampjes)
- Dynamo inclusief meting van laadstroom en –spanning
- Schakelen van de keerkoppeling
Als na de proefvaart blijkt dat er aanleiding is voor nader onderzoek aan de motor dan kan een aankoopkeuring worden uitgebreid met een smeerolieanalyse. Daarnaast kan worden geadviseerd of het uitvoeren van een compressiemeting of endoscopie door een dealer noodzakelijk is.
Veiligheidsmiddelen
Bij een aankoopkeuring wordt de aanwezigheid van de meest relevante veiligheidsmiddelen beoordeeld. Bepaalde veiligheidsmiddelen moeten op elk jacht aanwezig zijn maar er zijn veiligheidsmiddelen die alleen noodzakelijk zijn als er op ruim vaarwater gevaren wordt. Bij het vaststellen van de aanwezige veiligheidsvoorzieningen op zeil-en motorjachten die onder de CE regelgeving vallen wordt ook vermeld welke veiligheidsmiddelen niet aanwezig zijn maar conform de CE wel aanwezigzouden moeten zijn.
Eindgesprek
Een aankoopkeuring wordt afgerond met een gesprek met alle belanghebbenden waarin de resultaten van de keuring worden besproken. Meestal kiest men ervoor om naast de algehele indruk van het jacht, alleen de wezenlijke gebreken te bespreken. Want in de meeste koopovereenkomsten staat dat alleen de wezenlijke gebreken hersteld of vergoed worden door de eigenaar van het jacht. Op verzoek van u, of andere belanghebbenden zoals de eigenaar of verkopend makelaar, kunnen ook alle bevindingen zoals adviezen, verbeteringen of onderhoudszaken worden besproken. Strikt genomen stopt na het benoemen van de bevindingen de bemoeienis van Blonk Jachtexpertise. Het is aan de verkopende partij en de koper hoe met deze bevindingen wordt omgegaan. Als er sprake is van een door beide partijen getekende overeenkomst dan is daar meestal in afgesproken hoe er met de bevindingen van een expert wordt omgegaan.
Globaal zijn er vijf mogelijkheden:
- De verkoper herstelt zelf de wezenlijke gebreken of laat dit doen voordat de overdracht van het jacht definitief plaatsvindt
- De totale te verwachten herstelkosten van alle wezenlijke gebreken worden in mindering gebracht op de afgesproken koopsom
- De totale herstelkosten overschrijden het in het contract genoemde ‘breukbedrag’ waardoor zowel koper als verkoper de mogelijkheid hebben de koopovereenkomst te ontbinden
- Er wordt door de koper, verkoper en eventueel de bemiddelaar onderhandeld over de wezenlijke gebreken waardoor er bepaalde wezenlijke gebreken wel of niet worden hersteld of verrekend
- Er is nog geen prijsovereenstemming of schriftelijke overeenkomst zodat zowel de koper als de verkoper vrij zijn om met de bevindingen van de expert te doen wat men wil. Meestal zal de koper eventuele herstelkosten in zijn bod meenemen
Als de resultaten van de keuring zijn besproken moeten de totale herstelkosten van de wezenlijke gebreken worden bepaald. Bij transacties tussen particulieren worden deze kosten op verzoek van de opdrachtgever ingeschat door Blonk Jachtexpertise. Een andere mogelijkheid is het maken van een kostenraming op basis van offertes van reparateurs die het werk daadwerkelijk moeten gaan uitvoeren. Dit laatste verdient de voorkeur omdat er dan een veel nauwkeuriger beeld ontstaat van de verwachte herstelkosten. Als er bij de verkoop een jachtmakelaar of bemiddelaar is betrokken dan zal die partij in veel gevallen voor een opgave van herstelkosten zorgen.